بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
جلسه چهلم
وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ﴿۶﴾ - سوره مبارکه لقمان
ترجمه: و برخى از مردم کسانىاند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى[هیچ] دانشى از راه خدا گمراه کنند و [راه خدا] را به ریشخند گیرند براى آنان عذابى خوارکننده خواهد بود.
سلام علیکم
معانی لغات:
وَمِنَ: و از، و برخی
النَّاسِ: مردم
مَن: کسی(هست که)، کسانی(هستند که)
یَشْتَرِی: می خرند
لَهْوَ: لغو، بیهوده
الْحَدِیثِ: سخن
لِیُضِلَّ: برای اینکه گمراه کنند
عَن: از
سَبِیلِ اللَّهِ: راه خدا
بِغَیْرِ عِلْمٍ: بدون علم(از روی جهالت)
وَیَتَّخِذَهَا: و می گیرد آن را(قرآن را، راه خدا را)
هُزُوًا: مسخره
أُولَئِکَ: آنها
لَهُمْ: برایشان
عَذَابٌ مُّهِینٌ: عذاب خوارکننده(است)
- شان نزول: (٢نظر گفته شده)
١) "نضر بن حارث" مرد تاجرى بود و به ایران سفر مى کرد و در ضمن، داستانهاى ایرانیان را براى قریش بازگو مى نمود و مى گفت: اگر محمد براى شما سرگذشت عاد و ثمود را نقل مى کند، من داستانهاى رستم و اسفندیار و اخبار کسرى و سلاطین عجم را باز مى گویم! آنها دور او را گرفته، استماع قرآن را ترک مى گفتند. که این آیه در مورد او نازل شد.
٢)بعضى گفته اند که این آیه در باره مردى نازل شده که کنیز خواننده اى را خریدارى کرده بود و شب و روز براى او خوانندگى مى کرد و او را از یاد خدا غافل مى ساخت.
(تفسیر نمونه ذیل شان نزول آیه شریفه)
-"لَهْوَ الْحَدیثِ"، مفهوم وسیع و گسترده اى دارد که هر گونه سخنان یا آهنگهاى سرگرم کننده و غفلت زا که انسان را به بیهودگى یا گمراهى مى کشاند در بر مى گیرد، خواه از قبیل "غنا" و الحان و آهنگهاى شهوت انگیز و هوس آلود باشد، و خواه سخنانى که نه از طریق آهنگ ، بلکه از طریق محتوى ، انسان را به بیهودگى و فساد، سوق مى دهد.
و یا از هر دو طریق ، چنانکه در تصنیفها و اشعار عاشقانه خوانندگان معمولى است که هم محتوایش گمراه کننده است و هم آهنگش !
و یا مانند داستانهاى خرافى و اساطیر که سبب انحراف مردم از "صراط مستقیم" الهى مى گردد.
و یا سخنان سخریه آمیزى که به منظور محو حق و تضعیف پایه هاى ایمان مطرح مى شود. (تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه)
به هر حال "لَهْوَ الْحَدیث" معناى گسترده اى دارد که همه نوع آهنگ و سخنی که انسان را از راه راست و حقیقت دور می سازد را شامل میشود، نظیر حکایات خرافى و داستان هایى که انسان را به فساد و گناه مى کشاند. این انحراف گاهى به خاطر محتواى سخن است و گاهى به خاطر اسباب و ملازمات آن از قبیل آهنگ و امور همراه آن.
در احادیثى هم که از طریق اهل بیت (ع) به ما رسیده تعبیرهائى دیده مى شود که بیانگر همین وسعت مفهوم این کلمه است :
از جمله در حدیثى از امام صادق (ع) مى خوانیم :
اَلْغِنٰاءُ مَجْلِسُ لٰا یَنْظُرُ اللهُ اِلَى اَهْلِهِ ، وَ هُوَ مِمَّا قٰالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ (وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ )
ترجمه: مجلس غنا و خوانندگى لهو و باطل ، مجلسى
است که خدا به اهل آن نمى نگرد، (و آنها را مشمول لطفش قرار نمى دهد) و این مصداق همان چیزى است که خداوند عزوجل فرموده (بعضى از مردم هستند که سخنان بیهوده خریدارى مى کنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند). (وسائل الشیعه ج ١٢صفحه ٢٢٨ (باب تحریم الغنا)).
تعبیر به "لَهْوَ الْحَدیث" بجاى "الحدیث اللهو" گویا اشاره به این است که هدف اصلى آنها همان لهو و بیهودگى است ، و سخن ، وسیله اى براى رسیدن به آن است .(تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه)
-جمله "لِیُضِّلَ عَنْ سَبیلِ اللهِ" مفهوم وسیعى دارد که هم گمراه کردن اعتقادى را شامل مى شود و هم منحرف ساختن اخلاقی.
-در مورد تعبیر "بِغَیْرِ عِلْمٍ " دو تفسیر آمده است:
١)اگر منظور گمراه کنندگان باشد: اشاره به این است که این گروهِ گمراه و منحرف،حتى به مذهب باطل خود نیز ایمان ندارند، بلکه صرفا از جهل و تقلیدهاى کورکورانه پیروى مى کنند، آنها جاهلانى هستند که دیگران را نیز به جهل و نادانى خود گرفتار مى سازند.
٢)اگر منظور گمراه شوندگان باشد: یعنى مردم جاهل و بی خبر را ناآگاهانه به وادى انحراف و باطل مى کشانند.
(برگرفته از تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه)
-توضیحی درمورد غنا: غنا به طور اجمال از نظر مشهور علماى شیعه حرام است و شهرتى در سرحد اجماع و اتفاق دارد.
بسیارى از علماى اهل سنت نیز بر این عقیده تاکید کرده اند، هر چند بعضى از آنها استثناهائى براى آن قائل شده اند، و شاید بعضى از این استثناها در حقیقت استثناء نباشد و خارج از موضوع غنا محسوب شود (و به اصطلاح تخصصا خارج است ).(تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه)
"قرطبى" در ذیل آیه مورد بحث در همین زمینه چنین مى گوید: غناى معمول در میان گروهى از مردم ، هرگاه مشتمل بر اشعار عاشقانه درباره زنان و توصیف زیبائیهاى آنان ، و ذکر شراب و محرمات دیگر باشد، همه علما در حرمت آن متفقند، چرا که مصداق لهو و غناى مذموم مى باشد، و اما اگر از این امور خالى گردد، مختصرى از آن در اعیاد و جشنهاى زفاف جائز است ، و همچنین براى نشاط بخشیدن به هنگام انجام کارهاى مشکل ، آنگونه که در تاریخ اسلام در مساله حفر خندق آمده ، و یا اشعارى که "انجشه" به هنگام حرکت قافله به سوى مکه در حجة الوداع براى تحریک شتران مى خوانده است ، اما آنچه امروز در میان "صوفیه" معمول است که انواع آلات طرب را در این زمینه به کار مى برند
حرام است. (تفسیر قرطبی ج ٧ ص ٥١٣٦)
آنچه را که قرطبى به صورت استثناء بیان کرده به احتمال قوى اصلا جزء غنا نبوده و نیست ، و شبیه اشعارى است که گروهى با آهنگ مخصوص در راهپیمائیها یا مجالس جشن و عزادارى مذهبى مى خوانند.
در منابع اسلامى دلائل زیادى بر تحریم غنا در دست است که از جمله آیه مورد بحث و بعضى دیگر از آیات قرآن مى باشد که حداقل طبق روایاتى که در تفسیر این آیات وارد شده بر غنا تطبیق گردیده ، و یا غنا از مصادیق آن شمرده شده است .(برگرفته از تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه)
غناء چیست ؟در حرمت غناء چندان مشکلى وجود ندارد، مشکل تشخیص موضوع غناء است .
آنچه از مجموع کلمات فقهاء و سخنان اهل سنت در این زمینه مى توان استفاده کرد این است که غناء، آهنگهاى طرب انگیز و لهو و باطل است .
و به عبارت روشنتر غناء آهنگهائى است که متناسب مجالس فسق و فجور و اهل گناه و فساد مى باشد.
و باز به تعبیر دیگر غناء به صوتى گفته مى شود که قواى شهوانى را در انسان تحریک مى نماید، و انسان در آن حال احساس مى کند که اگر در کنار آن صدا، شراب و فساد جنسى نیز باشد کاملا مناسب است !
این نکته نیز قابل توجه است که گاه "یک آهنگ" هم خودش غنا و لهو و باطل است و هم محتواى آن ، به این ترتیب که اشعار عشقى و فسادانگیز را با آهنگهاى مطرب بخوانند، و گاه تنها آهنگ ، غنا است ، به این ترتیب که اشعار پر محتوى یا آیات قرآن و دعاء و مناجات را به آهنگى بخوانند که مناسب مجالس عیاشان و فاسدان است ، و در هر دو صورت حرام مى باشد.(تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه)
- این آیه به یکى از مهم ترین عوامل گمراه کننده که سخن باطل است اشاره نموده است. درآیات دیگر قرآن، به برخى دیگر از عوامل گمراهى مردم اشاره شده که عبارتند از:
الف: "طاغوت"،
که گاهى با تحقیر : فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ (آیه ٥٤ سوره زخرف)
و گاهى با تهدید : لَاَجْعَلَنَّکَ مِنَ الْمَسْجُونینَ (آیه ٢٩سوره شعراء)
مردم را منحرف مى کند.
ب: "شیطان"، که با وسوسه هایش انسان را گمراه مى کند: یُریدُ الشَّیْطٰانُ اَنْ یُضِلَّهُمْ (آیه ٦٠سوره نساء)
ج: "عالم و هنرمند منحرف" که با استفاده از دانش و هنرش دیگران را منحرف مى سازد:
وَاَضَلَّهُمُ السّٰامِری (آیه ٨٥ سوره طه)
د: "صاحبان قدرت و ثروت"، که با استفاده از قدرت و ثروت، مردم را از حقّ باز مى دارند:
اِنّٰا اَطَعْنٰا سٰادَتَنٰا وَ کُبَرٰائَنٰا فَاَضَلّوُنَا السَّبیلَا (آیه ٦٧ سوره احزاب)
ه: "گویندگان و خوانندگانى که مردم را سرگرم کرده و آنان را از حقّ و حقیقت باز مىدارند":
یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ (آیه ٦ سوره لقمان آیه ی مورد بحث)
-در حدیثى از امام صادق (ع) آمده است که در تفسیر آیه "وَاجْتَنِبوُا قَوْلَ الزُّورِ (آیه ٣٠ سوره حج)" فرمودند: قَوْلُ الزوُّرِ اَلْغِنٰا.
ترجمه: سخن باطل همان غنا است. (وسائل الشیعه، ج ١٢ صفحه ٢٢٥ تا ٢٢٧ و ٢٣١ (باب ٩٩ تحریم الغنا).
-و نیز امام صادق(ع) در تفسیر آیه "وَالَّذینَ لٰا یَشْهَدوُنَ الزُّورَ (آیه ٧٢ سوره فرقان) فرمودند: منظور از آن غنا است . (وسائل الشیعه، ج ١٢ صفحه ٢٢٥ تا ٢٢٧ و ٢٣١ (باب ٩٩ تحریم الغنا).
-در تفسیر آیه مورد بحث (آیه ٦ سوره لقمان) ، روایات متعددى از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) و امام رضا (ع) نقل شده است که یکى از مصداقهاى "لَهْوَ الْحَدیث" را که موجب "عَذٰابٌ مُهینٌ" است غنا معرفى کرده اند.(وسائل الشیعه، ج ١٢ صفحه ٢٢٥ تا ٢٢٧ و ٢٣١ (باب ٩٩ تحریم الغنا).
نکات: (تفسیر نور ذیل آیه شریفه)
- سرمایه گذارى براى مبارزه و تهاجم فرهنگى علیه حقّ، سابقه اى طولانى دارد.
- هر آنچه در مقابل حکمت قرار گیرد، لهو و مانع رسیدن به کمال است.(با توجه به آیه ی قبل)
و تعجّب از افرادى است که حکمت رایگان پیامبرمعصوم را رها کرده و بدنبال خرید لهو از افراد لاابالى مى باشند.
- ابزار مخالفان راه خدا، منطق و حکمت نیست، سخنان لهو و بى پایه است.
- خرید وسایل لهو و امورى که انسان را از کمال باز مى دارد، نشانه ى جهالت ونادانى است. (یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ ... بِغَیْرِ عِلْمٍ)
- تناسب کیفر با عمل، نشانه ى عدالت است. آنها که حقّ را با تمسخر اهانت مى کنند، عذابشان اهانت آور و ذلّت بار است. (یَتَّخِذَهَا هُزُوًا ... لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ)
- دورى از سخن و مجلس باطل از دیدگاه اسلام، آهنگ هایى که متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قواى شهوانى را تحریک نماید، حرام است، ولى اگر آهنگى مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقهامى گویند: شنیدن آن مجاز است.
- امام باقر(ع) فرمود: غنا، از جمله گناهانى است که خداوند براى آن وعده ى آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمودند. بنابراین غنا، از گناهان کبیره است، زیرا گناه کبیره به گناهى گفته مى شود که در قرآن به آن وعده ى عذاب داده شده است.
- از امام صادق و امام رضا علیهماالسلام نیز نقل شده که یکى از مصادیق «لَهْوَ الْحَدِیثِ» در سوره ى لقمان، غنا مى باشد.
- در روایات مى خوانیم : غنا، روح نفاق را پرورش مىدهد و فقر و بدبختى مى آورد.
- زنان آوازه خوان و کسى که به آنها مزد مى دهد و کسى که آن پول را مصرف مى کند،مورد لعنت قرار گرفته اند، همان گونه که آموزش زنان خواننده حرام است.
- خانه اى که در آن غنا باشد، از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست، دعا در آن به اجابت نمیرسد.
- غنا، حیا را کم و شهوت را زیادمى کند، شخصیّت را درهم مى شکند و همان کارى را مى کند که شراب مى کند.
- امروزه استعمارگران براى سرگرم کردن و تخدیر نسل جوان، از همه ى امکانات از جمله ترویج آهنگ هاى مبتذل، از طریق انواع وسائل و امواج، براى اهداف استعمارى خود سود مى جویند.
- آثار زیانبار آهنگ هاى تحریک آمیز و مبتذل بر اعصاب، بر کسى پوشیده نیست.
- امام کاظم (ع) فرمود: به هر صدایى گوش فرا دهی، برده ى او هستی. آیا حیف نیست ما برده یک خواننده ى کذائى باشیم!؟
- سخن آخر: دوستان آیا ما حاضریم هر صدایى را روى نوار کاست ضبط کنیم؟ آیا حاضریم هر غذایی را بخوریم؟! پس چگونه ما هر صدایى راروى نوار مغزمان ضبط مى کنیم؟ و چگونه روحمان را با هر غذایی سیراب می کنیم؟؟ عمر، فکر و مغز، امانت هایى است که خداوند به ما داده تا درراهى که خودش مشخّص کرده صرف کنیم و اگر هر یک از این امانت ها را در غیر راه خداصرف کنیم به آن امانت خیانت کرده ایم و در قیامت باید پاسخگو باشیم.
همانطور که درحدیث مى خوانیم: دل، حَرَم خداست، نگذارید غیر خدا وارد آن شود.
اسلام، براى برطرف کردن خستگى و ایجاد نشاط، راه هاى مناسب و سالمى را به ما ارائه کرده است؛ ما را به سیر و سفر، ورزش و شنا، کارهاى متنوّع و مفید، دید و بازدید، گفتگوهاى علمى و انتقال تجربه، رابطه با فرهیختگان و مهم تر از همه ارتباط با آفریدگار هستى و یاد او که تنها آرام بخش دل هاست، سفارش کرده است. و مهمترین اینها تلاوت و انس با آیات قرآن کریم است.
پس چرا خود را سرگرم لذّت هایى کنیم که پایانش، ذلّت و آتش باشد.
حضرت على(ع) فرموده اند: در لذّت هایى که پایانش دوزخ است خیرى نیست.
تکلیف امروز دوستان عزیزم: حفظ آیه به همراه ترجمه و کاربرد
التماس دعا