الف) اهمیت و جایگاه مرور در حفظ قرآن
اگر از هر یک از حافظان موفق قرآن بپرسید که «در فرآیند حفظ قرآن، حفظ قسمتهای جدید مهمتر است یا مرور و نگهداری محفوظات گذشته؟» بیدرنگ به شما خواهد گفت: «مرور و نگهداری محفوظات گذشته». این اهمیت بدان حد است که میتوان ادعا کرد سهم حفظ کردن و از بر نمودن سور و آیات جدید در حفظ قرآن حداکثر 20 تا 30 درصد است و مابقی این سهم از آن «مرور و تکرار محفوظات» میباشد. بحث مرور از همان آغاز روند حفظ مطرح است و به تدریج و با افزایش حجم محفوظات جدیتر و پررنگتر میشود. توضیحات بعدی ما در خصوص اقسام مرور، این گفته را روشنتر خواهد کرد.
ب) اقسام سهگانه مرور
در فرآیند حفظ قرآن میتوان سه قسم مرور را در سه بازه زمانی مختلف به شرح زیر در نظر گرفت:
1ـ مرور در کوتاهمدت: این قسم مرور مربوط به محفوظات جدید است. مقطعی که در هر زمانی از روز به عنوان «حفظ جدید» توسط حافظ به ذهن سپرده میشود، لازم است در همان روز و ترجیحاً در چند فاصله زمانی تکرار شود. میزان این تکرار حداقل 10 بار در روز است و اگر این میزان به 15، 20 و بیشتر هم افزایش یابد مطلوبتر است و کیفیت حفظ قسمت جدید را افزایش میدهد. حافظ قرآن لازم است صفحه با نیمصفحهای را که ـ مثلاً ـ در آغاز روز حفظ میکند، در چند فاصله زمانی در طول روز (مثلاً در میانه روز، آغاز شب و پیش از خواب) 5 بار یا بیشتر تکرار کند، [1] تا بدین ترتیب به برنامه «مرور در کوتاهمدت» به عنوان اولین گام از برنامه مرور عمل کرده باشد و در نتیجه مقطع جدید به خوبی در ذهن او تثبیت شود.
2ـ مرور در میانمدت: این قسم مرور به این معنا است که حافظ صفحه یا نیمصفحهای را که امروز حفظ میکند، تا یک هفته یا ده روز بعد، حداقل روزی یک بار تکرار کند. توضیح آنکه لازم است حافظ قرآن هر روز و ترجیحاً پیش از حفظ مقطع جدید، صفحاتی را که در هفته یا ده روز اخیر به ذهن سپرده، حداقل یک بار تکرار کند و سپس این صفحات را به تدریج به برنامه «مرور در بلندمدت» منتقل نماید. لازم به تذکر است، نکتهای که معمولاً از سوی بسیاری از حافظان تازهکار مورد غفلت قرار میگیرد این است که آنها پس از حفظ کردن یک مقطع جدید، در روزهای بعدی از آن غفلت میورزند و مرور و تکرار آن را به زمانی که برای مرور کل محفوظات اختصاص دادهاند واگذار میکنند. انجام این کار در بیشتر مواقع موجب فراموشی بخش زیادی از قسمتهای جدید میشود و حافظان را وادار به حفظ دوباره آنها مینماید. اما عمل به برنامه «مرور در میانمدت» و پایبندی به تکرار قسمتهای جدید تا یک هفته یا ده روز پس از حفظ، از بروز این مشکل جلوگیری میکند.
3ـ مرور در بلندمدت: این قسم مرور همان است که حافظ قرآن باید تا پایان عمر به آن پایبند باشد و در هر شرایطی، با برنامهریزی مناسب و به طور منظم، محفوظات گذشته خود را مرور نماید. میزان مرور محفوظات در این قسم، وابسته به حجم محفوظات فرد است؛ مثلاً برای حافظان 10 جزء حداقل یک جزء در روز و برای حافظان 20 جزء حداقل 2 جزء در روز پیشنهاد میشود. حافظان کل قرآن مشروط به عملی کردن دوره تثبیت کل محفوظات (که در بحث بعدی به آن اشاره میکنیم) میتوانند به مرور روزانه یک جزء بسنده نمایند.[2] بنابر آنچه گفتیم برنامه مرور سهگانه اولین صفحه جزء 30 به قرار زیر خواهد بود:
مرور در کوتاهمدت: تکرار این صفحه 10 تا 20 بار در همان روزی که آن را حفظ میکنیم؛
مرور در میانمدت: تکرار این صفحه تا یک هفته یا ده روز پس از حفظ آن، حداقل یک بار در روز؛
* نکته: لازم است حافظان قرآن هنگام برنامهریزی برای مرور، به قسمتهایی که اخیراً حفظ کردهاند توجه بیشتری داشته باشند و وقت بیشتری برای مرور آنها اختصاص دهند.
ج) اقسام مرور
1. مرور از حافظه
بهترین و مؤثرترین روش مرور محفوظات «مرور از حافظه» است. مرور از حافظه زمانی رخ میدهد که حافظ قرآن با تکیه بر حافظه آبهترین و مؤثرترین خود، سعی میکند محفوظات را از حفظ بخواند. در این روش حافظ، قرآن را میبندد و میکوشد محفوظات جدید یا قدیم را با کمک گرفتن از حافظه (و به عبارت بهتر، با کار کشیدن از حافظه) بازیابی نموده و بر زبان جاری سازد. نکته حائز اهمیت در این روش آن است که حافظ نباید بلافاصله پس از مکث یا به خاطر نیاوردن عبارات و آیات به قرآن مراجعه کند؛ بلکه باید سعی کند با تأمل و دقت در محل قرار گرفتن آیه و عبارات قبلی و بعدی آن و نیز ارتباطات معنایی و لفظی که در هنگام حفظ بین آیات برقرار نموده آنها را به یاد آورد و اگر این تأمل و دقت نتیجهبخش نبود، آنگاه به قرآن مراجعه کند. البته این مراجعه هم باید مراجعهای مؤثر و مفید باشد؛ به این معنا که صرفاً به دیدن قسمت مورد نظر بسنده نکرده و با دقت در مکان قرار گرفتن آیه و نیز ارتباطش با آیات قبل و بعد، بکوشد برای همیشه آن را در ذهن خود تثبیت نماید تا در مرورهای بعدی دوباره در به یاد آوردن آن دچار مشکل نشود. به علاوه، به هنگام خواندن محل اشتباه هم، بهتر است خواندن خود را از یک یا چند آیه قبل و در آیات طولانی، از ابتدای آیه آغاز نماید.
* یک توصیه کابردی: در موارد بسیاری حافظ قرآن در مرورهای خود با اشکالات مشابهی مواجه میشود؛ به این معنا که مثلاً در مرور سوره مبارکة »نساء»، در یادآوری انتهای آیات، به دفعات متعدد به مشکل برمیخورد؛ یا در سوره مبارکه هود، در مرور و بازخوانی داستان پیامبرانی که در این سوره آمده به جهت مشابهت آن با آیاتی که در سورة مبارکه اعراف آمده دچار مشکل میشود. یک راهحل کلیدی برای مواجهه با اینگونه اشکالات ـ که البته در بحث «حفظ و مرور آیات و عبارات مشابه» نیز به آن اشاره خواهد شد ـ نگارش و نوشتن دقیق محل و مورد اشتباه و در صورت لزوم مقایسه آن با قسمتهای مشابه است. اگر حافظ قرآن محلهایی را که به هنگام مرور و بازخوانی آنها با مشکل مواجه میشود به طور منظم یادداشت نماید و در فرصتی جداگانه به بررسی موارد یادداشتشده بپردازد، بیتردید در مرورهای آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد.
2. مرور شنیداری: در این روش، حافظ قرآن با گوش دادن به تلاوت ترتیل قسمتهایی که قبلاً حفظ نموده، آنها را مرور میکند. این روش از نظر اهمیت و فایده پس از روش نخست (مرور از حافظه) قرار میگیرد و تنها به منظور ایجاد تنوع در مرور توصیه میشود. البته حافظ باید به هنگام مرور از طریق گوش دادن به تلاوت ترتیل، «فعالانه» عمل نماید و نه «منفعلانه»؛ به این معنا که همواره یک کلمه یا عبارت از قاری مرتّل جلوتر باشد و قبل از خواندن او، کلمه یا عبارت بعدی را به خاطر آورد و اگر نتوانست، تلاوت را متوقف سازد و پس از تأمل بر قسمتی که به خاطر نمیآورد، ادامه آن را گوش دهد. چنانچه گفتیم، این روش مرور بهتر است صرفاً جهت تنوع بخشیدن به برنامه مرور محفوظات مورد استفاده حافظ قرار گیرد. [3] البته نکته مهم در اینجا استفاده از تلاوت ترتیل مناسب است، که ویژگیهای آن را در ادامه بیان خواهیم کرد.
3. مرور ذهنی: در این نوع مرور، فرد بدون اینکه آیات را بر زبان آورد در ذهن خود آنها را دوره میکند. طبیعتاً چنین مروری برای محفوظات تثبیتشده و استوار حافظ مناسب است و باید به طور محدود و ـ مثلاً ـ برای استفاده هرچه بهتر از زمانهایی که نمیتوان برای آنها برنامهریزی خاصی داشت استفاده شود.
* نکته: مرور با استفاده از دو روش (شنیداری و ذهنی) به ویژه برای افراد شاغل (مثل کارمندان) میتواند بسیار مفید و راهگشا باشد. این دسته از علاقمندان به حفظ قرآن، میتوانند هنگام عزیمت به محل کار یا بازگشت به منزل یا دیگر موقعیتها، با استفاده از این دو روش محفوظات خود را مرور کنند.
4. مرور از روی مصحف: حافظ میتواند گاهی اوقات برخی اجزاء و صفحات را از روی مصحف و با هدف استقرار هرچه بهتر مکان آیات در ذهن مرور کند.
هـ) کدام دوره ترتیل برای استفاده حافظان قرآن مناسب تر است؟
برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید ویژگیهای یک ترتیل استاندارد و مناسب را بیان کنیم. ترتیل خوب و استاندارد باید حائز ویژگیهای زیر باشد:
* تمامی اجزاء قرآن با لهجه عربی فصیح و به گونهای صحیح و متقن تلاوت شده باشد.
* سرعت تلاوت ـ چنانچه در تعریف ترتیل آمده است ـ از ریتم و آهنگی مناسب و معتدل برخوردار باشد؛ نه آنچنان تند که به اجرای قواعد تجویدی لطمه بزند و نه آنچنان کند که موجب خستگی شنونده شود.
* قاری مرتّل کلیه قواعد تجویدی را به نحو احسن اجرا کرده باشد.
* نحوه تلاوت قاری و وقف و وصلهای او نشاندهنده توجه و اشراف وی به مبحث «وقف و ابتدا» و آشنایی با مفاهیم آیات باشد.
* تلاوت قاری از نظر صوتی و لحنی مطلوب و جذاب باشد و البته، قاری در استفاده از نغمات و الحان به افراط نگراییده باشد.
شاید همه ویژگیهای فوق به طور کامل در هیچ دوره ترتیلی یافت نشود، اما بسیاری از آنها را در برخی از ترتیلها میتوان یافت. از میان دورههای متعدد ترتیل که هماکنون موجود است، به اذعان بیشتر کارشناسان قرائت و نیز حافظان موفق قرآن، دوره ترتیل استاد محمد صدیق منشاوی و سپس دوره ترتیل استاد محمود خلیل الحصری بر دیگر ترتیلها برتری دارد و این برتری به سبب برخورداری حداکثری آنها از معیارهای یک ترتیل استاندارد است (که در بالا به قسمتهایی از آن اشاره شد). بنابراین توصیه عموم کارشناسان قرائت و حفظ به حافظان قرآن و کسانی که خواهان یادگیری اصولی ترتیلخوانی و رعایت قواعد تجوید، وقف و ابتدا و صوت و لحن هستند، استفاده از این دو دوره در وهله نخست است.[4] علاوه بر این، ترتیلهای متعددی نیز توسط قاریان هموطن تلاوت شده و در دسترس است که مشهورترین آنها ترتیل استاد شهریار پرهیزگار است.
* نکته: در سالهای اخیر، ترتیلهای پرشماری از مرتّلان عربزبان دیگر ـ به ویژه از کشور عربستان ـ به کشور ما وارد شده، که متأسفانه بیشتر آنها حتی از استانداردهای اولیه ترتیل هم برخوردار نیست. توصیه کارشناسان در درجه اول استفاده از ترتیلهای قرّاء مصری و ایرانی است، و در صورت تمایل به استفاده از ترتیل مرتّلان دیگر، تنها ترتیلهای محمد جبرئیل، مشاری العفاسی و محمد ایوب توصیه میشود. [5]
پی نوشت:
[1] . چه زیباست که انجام این کار طبق سنت رسیده از معصومان (علیهم السلام)، پس از ادای نمازهای یومیه و پیش از خواب شبانه انجام گیرد.
[2] . البته توصیهای که در این زمینه از سوی بسیاری از کارشناسان حفظ قرآن مطرح میشود، مرور «یک دهم» کل محفوظات در هر روز است و بر این اساس، کسی که حافظ کل قرآن است، برای بهرهمندی از تسلط مناسب بر محفوظات و توانایی ارائه مطلوب آنها، باید در هر روز به مرور سه جزء از محفوظات خود بپردازد.
[3] . برای مثال، اگر برنامه مرور روزانه شما مرور دو جزء است، یک جزء و نیم آن را با استفاده از روش «مرور از حافظه» و نیم جزء دیگر را با استفاده از تلاوت ترتیل مرور کنید؛ یا اگر یک ساعت را برای مرور محفوظات اختصاص دادهاید، 45 دقیقه را با استفاده از روش اول و 15 دقیقه دیگر را با استفاده از روش دوم مرور نمایید.
[4] . البته این سخن به معنای تأیید مطلق ترتیل استاد منشاوی و استاد حصری نیست و اشکالاتی ـ به ویژه در بحث وقف و ابتدا ـ در تلاوت ترتیل این دو استاد وجود دارد.
[5] و بهتر است این استفاده هم به طور ضمنی و حاشیهای و در کنار استفاده از یکی از ترتیلهای قاریان مصری یا ایرانی باشد و نه به طور مطلق.
منبع: http://telavat.com/hefzlearning/