حافظانِ وحی
حافظانِ وحی

حافظانِ وحی

پاسخ به سوال دوستان (شماره 4- عذاب بدحجابی)

سوال: آیا آیه و حدیثی برای عذاب داشتن بد حجابی داریم؟ آن قدر عادی شده که آدم فکر می‌ کند لابد گناهی ندارد! اصلا آیا خدا برای چهارتا تار مو کسی را عذاب می‌ کند؟!

پاسخ:
-هر چه از سوی خدا امر و نهی شده است، نافرمانی‌ اش منجر به عذاب می‌ گردد و ضرورتی ندارد که حتماً در مقابل هر باید و نباید، یک بار تکرار شود که اگر نافرمانی کنید، عذاب می‌ شوید! ("حجاب" طبق آیات ٥٩ احزاب و ٣٠ و٣١ نور "بطورمستقیم" اشاره شده و دستور موکد خداوند است)

-هر چند آیات بسیاری در خصوص حجاب و عفت از یک سو و ضرورت بندگی و اطاعت خدا در همه موارد از سوی دیگر وجود دارد و البته احادیث بسیاری نیز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به گناه تحریک نامحرم و... تصریح نموده است؛ اما آیا باید برای هر حرکتی حتماً آیه و روایت مستقیمی وجود داشته باشد؟!

اگر چنین است: مگر آیه و روایتی وجود دارد که بدحجابی منع و عذابی ندارد و یا به آن تشویق و ترغیب شده که بندگان مسلمان خدا، به راحتی به سراغش می‌ روند؟!
چرا اینجا دنبال آیه و روایت نمی‌ گردند؟! اگر کسی این همه پایبند به آیه و حدیث است، باید در انجام دادن نیز ببیند که آیا طبق آیات و احادیث مجاز به انجام هست یا خیر؟ پس درحقیقت (ولوالقی معاذیرة/١٥ قیامة)

 حتماً لازم نیست که انسان برای هر خلافی به دنبال یک آیه یا حدیث بگردد، "حکم عقل و شعور" نیز خودشان مبین هستند. چنان چه خداوند فرمود پلیدی و زشتکاری و درستی و پرهیزکاریِ انسان را به خودش الهام کرده است
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا/٨ شمس

-چرا نمی‌ پرسیم آیا آیه و یا حدیثی وجود دارد مبنی بر این که در صورت کسی عطسه نکنیم یا دستمان را قبل از غذا بشوییم؟! چون بسیار واضح و روشن است.

-جامعه‌ ای که امروزه آلودگی هوا، آلودگی مکان یا ظروف، آلودگی غذا و حتی آلودگی صوتی و مضرات آنها را درک می‌ کند و این همه زحمت و پول صرف آموزش، آگاهی بخشی، تبلیغ و بر طرف کردن آنها می‌ کند، چطور ممکن است آلودگی اخلاق و آن هم اخلاق اجتماعی را درک نکند؟!

آیا خودآرایی زن به گونه‌ ای که خود را محرک شهوت مردان کند و نیز تحریک هر رهگذری، آلودگی نیست و پیامد ندارد؟
آیا تخریب شخصیت دختران و زنان، تخریب اخلاق پسران و مردان و بالتبع مفاسدی که امروز در جامعه‌ ی خودمان که یکی از سالم‌ ترین جوامع بوده است، شاهد می‌ باشیم، به حکم وحی، حدیث، عقل، علم و حتی شهود، مضر و مُهلک نمی‌ باشد؟!

هیچ موقع با احکام الهی و نیز پاداش یا کیفر الهی، نباید کیلویی، متری، وزنی یا عددی برخورد نمود!

اگر کسی چنین فرض کند که خدا به خاطر چهارتا تار مو کسی را عذاب نمی‌ کند، همین قاعده را می‌تواند به تمامی معاصی تعمیم دهد و بگوید: برای چهارتا جمله دروغ، دو تا غیبت، سه بار فتنه در خانواده یا جوامع بزرگ‌ تر، یک بار (نعوذبالله) زنا، چند تومان ربا، چند دست قمار و... نیز عذاب نمی‌ کند! آیا این به استهزاء گرفتن دین نیست؟ (ولاتتخذوا ایات الله هزوا/ ٢٣١بقره)

اضافه بر این، گناه بزرگ‌ تر که تحریف دین و جایگزینی خود به جای خداست، که برای چه مقدار معصیت عذاب می‌ کند و برای چه مقدار عذاب نمی‌ کند.(یحرفون الکلم من بعد مواضعه../٤١ مائده)

 وقتی بیان می‌ شود چنین کنید یا چنان نکنید [که همه به نفع خودمان و ملزومات رشد کمالی خودمان است]، حکم خداست، پس وقتی رعایت نمی‌ شود، کم یا زیاد، حکم نافرمانی خدا و طغیان در بندگی دارد و این خود بزرگ‌ ترین گناه است.
لذا امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «بزرگ‌ ترین گناه، همان گناهی است که مرتکبش آن را سبک بشمارد».
پس مسئله‌ ی اول، همان تمرّد است، نه چند تار مو.

-مسئله دوم، حلال کردن حرام خدا و عادی‌ سازی یک معصیت در جامعه است که اصلاً گناهش با تعداد تارهای مو قابل قیاس نمی‌ باشد. به قول خود سوال، آن قدر رواج یافته که انسان گاه گمان می‌ کند که هیچ گناهی ندارد!ولی درحقیقت 
(قل لایستوی الخبیث والطیب ولو اعجبک کثرة الخبیث../٩٩ مائده)

-آیا عادی سازی یک جرم، یک بزه، یک خلاف و یک گناه، در یک جامعه، آن هم جامعه اسلامی، گناهی بزرگ نمی‌ باشد؟
(ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشة فی الذین امنوا لهم عذاب الیم.../١٩ نور)

- گاهی یک گناه، در نظر فرد یا حتی جامعه، کوچک، طبیعی و حتی روال به نظر می‌ رسد، اما عواقبش بسیار بزرگ است. مگر امام حسین (ع) نفرمود که علت مقابله‌ ی شما با من، "همان گوشت حرام (از لقمه حرام) " است که زیر پوست‌ تان جمع شده است؟! آیا کسی که لقمه حرام می‌ خورد، به باور یا حتی خیالش می‌ رسد که ممکن است نتیجه‌ و عواقبش به امام کُشی نیز برسد؟!
- آیا غیر از این است که امروز بدحجابی، خود یکی از ابزار مخالفت‌ های سیاسی است؟ آیا غرب، رواج بدحجابی را در دستور کار خود برای مقابله با نظام اسلامی و مردم مسلمان قرار نداده‌ است؟ پس (افحکم الجاهلیة یبغون ومن احسن من الله حکما لقوم یوقنون/٥٠مائده)

-پس احکام الهی حکمت‌ هایی بسیار فراتر از مضرات کمی که برای چهارتا تار مو شناخته‌ ایم دارد.
مسئله چهار یا چهل‌ تار مو نیست. اگر فقط مسئله همین باشد، معلوم است که پوشاندنش بسیار راحت‌ تر از بیرون ریختنش می‌ باشد!