حافظانِ وحی
حافظانِ وحی

حافظانِ وحی

پاسخ به سوال دوستان (شماره 9- آیه تطهیر)

سوال:
١) آیه تطهیر در مورد زنان پیغمبر چون آیات قبلى در مورد زنان پیغمبر توضیح میده بنابراین این آیه هم درمورد زنان پیغمبر صدق میکنه
٢) حتى اگر قبول کنیم این ایه در شان خانواده حضرت على نازل شده بازهم شامل همون چهار نفر میشه نه بقیه نوادگان
٣) و این تطهیر و پاکى چطور گزینشى منتقل میشه مثلا یک فرزند امام کذاب میشه یکى معصوم 

جواب:
إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً/٣٣ سوره احزاب 

ترجمه: خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهلبیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.

این آیه یکی از اختلافات میان شیعه وسنی است.

دراین که اهل بیت چه کسانی هستند نظرات مختلفی  گفته شده که به چهارمورد از مهمترین آنها اشاره میکنم و دلیل رد هرکدام رو جلوشون مینویسم :

١) تنها همسران پیامبر اسلام را شامل آیه می دانند: 
دلیل ردشدن: در آیات قبل از آیه تطهیر، ٢٥ضمیر یا فعل آمده که همگى مؤنّث است و بعد از آیه تطهیر نیز دو ضمیر و فعل وجود دارد که آن هم مؤنّث است، ولى تمام ضمیرها و فعلهاى آیه تطیهر، که در وسط این ٢٧ ضمیر وفعلهاى مؤنث قرار گرفته، مذکّر مى باشد، یا ضمیرى است که به مذکّر و مؤنّث، هر دو، برمى گردد و خلاصه ضمایر مخصوص مؤنّث نیست
اگر منظور از آیه تطهیر هم، همسران پیامبر(ص) بود، چرا خطاب آیه عوض شد و ضمیرهاى مخصوص مؤنّث بکار برده نشد؟!
همچنین فقط زنان آن حضرت اهل بیت او نیستند، براى اینکه هیچگاه صحیح نیست ضمیر مردان را به زنان ارجاع داد، و به زنان گفت" عنکم- از شما" بلکه اگر فقط همسران اهل بیت بودند، باید مى‏ فرمود:" عنکن.

٢) شخص پیامبر و پنج تن و همسران پیامبر: دلیل ردشدن : با توجّه به شرح و تفسیر آیه تطهیر، اهل البیت باید داراى ویژگى عصمت مطلقه باشند، کدام یک از دانشمندان و مفسّران شیعه یا سنّى، براى همسران پیامبر عصمت قائل شده است؟!هیچکدام! اشتباهات زیاد همسران پیامبر مثل جنگ جمل یا آیات سوره تحریم کاملا گویای مطلب است

٣) برخى از مفسّران، «اهل البیت» را به ساکنین مکّه مکرّمه تفسیر کرده اند:
دلیل ردشدن :روایات زیادى از طرق شیعه و اهل سنّت نقل شده است که تنها خمسه طیبه در زیر عبای یمانی بودندو حتی ام سلمه همسر پیامبر بر آنها وارد نشد .
 برای نمونه :من در میان شما دو چیز سنگین و گرانبها باقی می گذارم ، یکی کتاب خدای عزوجل است ، آن ریسمان الهی است که هر که آن را پیروی کند هدایت شده است و هرکه از آن جدا شود گمراه است و اهل بیتم ! من شما را نسبت به اهل بیتم سفارش می کنم (و سه بار این جمله را تکرار فرمود . ما گفتیم : اهل بیت چه کسانی هستند ؟ زنانش ؟! گفت : نه به خدا قسم ، چرا که زن ممکن است ، مدت زمانی با شوهرش باشد سپس او را طلاق دهد و به سوی پدر وقومش بازگردد ولی اهل بیتش ، اصل و ریشه و خانواده اش هستند که پس از او صدقه بر آنان حرام شده است . (صحیح مسلم ج ٧ ص ١٢٣)

٤) نظریّه تمام علماى شیعه است که خمسه طیبه اهل بیت می باشند .
دلیل تائید آن: همانگونه که علاّمه طباطبائى و دیگران فرموده اند، آیات قرآن همگى با هم نازل نشده است، حتّى گاهى جمله هاى یک آیه نیز یک مرتبه نازل نمى گشت. بلکه آیات قرآن بر حسب نیازها و حوادث نازل مى شد; بنابر این، امکان دارد که داستان زنان پیامبر(ص) در برهه اى از زمان مطرح شده باشد و به دنبال آن آیات مربوطه نازل گشته باشد و پس از مدّتى داستان اصحاب کساء و تقاضاى پیامبر اسلام(ص) مبنى بر تطهیر اهل البیت مطرح و به دنبال آن آیه تطهیر نازل شده باشد و سپس آیات دیگر متناسب با ظروف خاصّ و حوادث مخصوصى نازل شده باشد. بنابر این، لازم نیست تمام آیات قرآن پیوند خاصّى با یکدیگر داشته باشند.

به روایات متواتر و یا مستفیض رسول الله (ص) این افراد (٥تن آل عبا) را زیر کسا گرد آورد آنگاه فرمود:هولاء اهل بیتى.و بدنبال آن آیه تطهیر را قرائت نمود. (درالمنثور جلد ٥ ص ١٩٨)
 و نیز روایات متعدد نقل است که وقتى آیه تطهیر نازل شده و حضرت آن چند نفر را زیر کسا گرد آورد ام سلمه اجازه خواست وارد آن جمع شود.حضرت‏در عین حال که در حق وى دعا کرد و وى را ستود در جمع جانان راه نداد.ام سلمه:انا معکم فقال انک على خیر (صحیح مسلم جلد٧ ص١٣٠) انما نزلت فی و فى اخى و فى ابنتى و تسعة من ولد ابنى الحسین خاصة لیس معنا فیها احد غیرنا. (نورالثقلین جلد٤ ص٢٧٢) 
«آیه درباره خصوص من و برادرم على و دخترم فاطمه و نه نفر از فرزندان حسین نازل شده است .»(نورالثقلین ص ٢٧٠) 

نکته: ما تفاسیر آیات را از قول رسول الله(ص) قبول میکنیم و در روایات ومتواتر ایشان اهل بیت (ع) رو برای ما مشخص کردند که دو مورد اونو براتون گفتم.

پس دلیلی نداره که همه ی فرزندان راشامل شود طبق روایات متعدد هم گفته شده که شامل چهارده معصوم علیهم السلام هست،همان کسانی که طبق فرموده ی حضرت محمد(ص) تعیین شده اند و نه کل فرزندان!

به هرحال صحبت راجع به این موضوع خیییلی میشه کرد که با اسمس امکان پذیر نیست