حافظانِ وحی
حافظانِ وحی

حافظانِ وحی

قرآن از کتابهایی است که آمادگی اش برای حفظ شدن از هر کتاب دیگری بیشتر است

1) و لقد یسرنا القران للذکر فهل من مدکر(سوره مبارکه قمر،آیه 17) 

بر اساس تفاسیر شیعی مجمع البیان، اثنا عشری،شبر معین،منهج الصادقین و ... آیه شریفه اینگونه تفسیر شده است : به درستی قرآن را سهل و آسان قرار دادیم برای حفظ و قرائت پس آیا کسی هست تا به واسطه ی قرائت این آیات مورد تذکر،تنبه و بیداری قرار گیرد.
 

علامه شهید مطهری (ره) در کتاب آشنایی با قرآن در ذیل این آیه شریفه می فرمایند:بیشتر احتمال می دهند که مقصود این باشد که ما قرآن را با عباراتی فصیح و ساده نازل کردیم.(للذکر) یعنی، للحفظ . قرآن از کتابهایی است که آمادگی اش برای حفظ شدن از هر کتاب دیگری بیشتر است.
 

عجیب است! شعر را می شود حفظ کرد و قرآن شعر هم نیست، نثر است. یک کتاب نثر در دنیا نمی توان پیدا کرد که بشود چهار صفحه اش را حفظ کرد و قرآن در اثر آن سلاست فوق العاده ای که در عبارات و کلماتش هست این خاصیت را دارد.وقتی کلمات خیلی سلیس باشد،زود حفظ می شود، شما در خود شعرها می توانید امتحان کنید...
 

در میان نثرها تنها کتاب نثری در عالم که قابل حفظ کردن است یعنی اصلا ذهن، آن را برای حفظ کردن می پذیرد قرآن است.  

شما کتاب نثر دیگری در عالم نمی توانید پیدا کنید که انسان بتواند عبارت های آن را حفظ کند... هیچ کدام از کتاب های آسمانی جز قرآن قابلیت حفظ کردن را ندارد. همان گونه سایر کتب قابلیت قرائت با صوت و الحان زیبا را نیز ندارند. و الا با توجه به اینکه غرب در فن موسیقی از مسلمانان جلوتر است حتما برای ترویج تورات و انجیل از آن استفاده می کردند.(ج5،ص227)

 

 

2 ) بل هو ءایات بینات فی صدور الذین اوتوا العلم و ما یجحد بایتنا الا الظالمون(سوره مبارکه عنکبوت،آیه 49) 


بنابر تفاسیر مجمع البیان، منهج الصادقین، زبده التفاسیر، جوامع الجامع و ... تفسیر آیه فوق به این شرح آمده است:
بلکه این قرآن آیات روشن و آشکاری است در سینه ی کسانی که علم به آنها عطا شده و آنها پیامبر، ائمه و دانشمندانی هستند که قرآن را حفظ می کنند و در سینه های خود نگه می دارند.  

والبته آیات کریمه ی دیگری نیز درمورد حفظ قرآن موجود است که به مرور بیان خواهد شد.