حافظانِ وحی
حافظانِ وحی

حافظانِ وحی

خیر و صلاح بندگان و راضی بودن به رضای خدا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

جلسه سی و نهم

کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُرْهٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ﴿۲۱۶﴾ - سوره مبارکه البقرة

ترجمه: بر شما کارزار واجب شده است در حالى که براى شما ناگوار است و بسا چیزى را خوش نمى‏دارید و آن براى شما خوب است و بسا چیزى را دوست مى‏دارید و آن براى شما بد است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید.

 

سلام علیکم

 

معانی لغات:

کُتِبَ: نوشته شد، واجب شد

عَلَیْکُمُ: بر شما

الْقِتَالُ: جنگ، کارزار

وَهُوَ: و آن

کُرْهٌ: ناپسند، ناگوار

لَّکُمْ: برای شما

وَعَسَى: و چه بسا

أَن تَکْرَهُواْ: دوست ندارید

شَیْئًا: چیزی (را)

وَهُوَ: و آن

خَیْرٌ لَّکُمْ: خوب است برای شما

وَعَسَى: و چه بسا

أَن تُحِبُّواْ: دوست دارید

شَیْئًا: چیزی(را)

وَهُوَ: وآن

شَرٌّ لَّکُمْ: بد است برای شما

وَاللّهُ یَعْلَمُ: و خدا می داند

وَأَنتُمْ: و(درحالیکه) شما

لاَ تَعْلَمُونَ: نمی دانید               

 

- کلمه «کُرْهٌ»(به علامت روی "ک" دقت شود) به مشقّتى گفته مى‏ شود که انسان از درون خود احساس کند، مانند ترس از جنگ. و «کُرْهٌ» به مشقتى گویند که از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حکم اجبارى در آیه ‏ى ١١ سوره فصلت «...اِئْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ» یعنی: به آسمان‏ ها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اکراه، گفتند: ما با رغبت مى ‏آییم.

- اکراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه‏ ى رفاه‏ طلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران ویا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى‏ فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى ‏دانید و فقط به زیان ‏هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى ‏کنید، در حالى که خداوند از اسرار و آثار امروز و فرداى کارها در ابعاد مختلفش آگاه است.   

- جنگ با همه‏ ى سختى‏هایى که دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله: 

الف: توان رزمى بالا مى‏ رود. 

ب: دشمن جسور نمى ‏شود. 

ج: روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه بوجود مى‏آید. 

د: قدرت و عزت اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مى‏ شود. 

ه: امدادهاى غیبى سرازیر مى ‏گردد. 

و: روحیّه‏ ى استمداد از خدا پیدا مى‏ شود. 

ز: اجر و پاداش الهى بدست مى ‏آید. 

ح: روحیّه ‏ى ابداع و اختراع و ابتکار بوجود مى ‏آید.  

- جهاد در ادیان دیگر:

-برخلاف تبلیغاتى که دنیا براى صلح و علیه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دین، در تمام ادیان آسمانى بوده و یک ضرورت حتمى است.  

- در تورات مى ‏خوانیم: 

ساکنان شهر را بدم شمشیر بکش و اموالشان را جمع نماى. 

همگى ایشان را هلاک ساز و ترحّم منما.  

چون براى مقاتله بیرون روى و دشمن را زیاد بینى، نترس. 

برادر و دوست و همسایه خود را بکشید تا کفّاره گوساله‏ پرستى باشد. 

موسى جمعیّتى را به سوى جنگ حرکت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت. 

- در انجیل متى‏ آمده است: 

گمان مبرید که آمده‏ ام تا سلامتى بر زمین بگذارم، نیامده‏ ام تا سلامتى بگذارم، بلکه شمشیر را. 

(هرکه جان خود را دریابد و به جنگ نیاید) آنرا هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک کرد آنرا خواهد یافت. 

- در انجیل لوقا مى ‏خوانیم: دشمنان را که نخواستند من بر ایشان حکمرانى کنم، در اینجا حاضر ساخته، پیش من به قتل رسانید.

هرکس شمشیر ندارد، جامه خود را فروخته آنرا بخرد. 

- در قرآن نیز در سوره‏ هاى آل عمران، مائده و بقره از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته، سخن به میان آمده است.

- ملاک خیر وشر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلکه مصالح واقعى ملاک است و نباید به پیش داورى خود تکیه کنیم. 

- کراهت(بدآمدن) و محبّت نفسانى، نشانه ‏ى خیر و شرّ واقعى نیست. 

- جنگ و جهاد در راه دین، مایه‏ ى خیر است. 

- تسلیم فرمان خدایى باشیم که بر اساس علم بى‏نهایت به ما دستور مى‏ دهد، گرچه ما دلیل آنرا ندانیم. «وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ»   

- دوستان گلم، این آیه رو میتونیم به خیلی از اتفاقات زندگیمون تعمیم بدیم. مشکلاتی که برامون پیش میاد و ما صبرمونو از دست میدیم و چه بسا به نفعمون هست و یا برعکس خوشی ها و خوبی هایی که دوست داریم اتفاق بیفته درحالیکه به ضررمون هست!

پس چه خوبه که همه چیزو به خدا واگذار کنیم و آیه 44 سوره مبارکه غافر رو با اعتقاد قلبی، زیاد بخونیم:

وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ ﴿۴۴﴾ سوره مبارکه غافر

و کارم را به خدا مى‏سپارم خداست که به [حال] بندگان [خود] بیناست (۴۴) 

و توکلمون به اون باشه چرا که:

وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ.. ﴿۳﴾ سوره مبارکه طلاق

و کسی که بر خدا توکل کند پس خداوند برایش کافی ست همانا خداوند کار خودش را به سرانجام می رساند (3) 

و درحقیقت خیر رو از خودش بخواهیم، همان طور که حضرت موسی(ع) طبق آیه 24 سوره قصص این گونه دعا کردند:

رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ ﴿۲۴﴾ قصص

پروردگارا من به هر خیرى که سویم بفرستى سخت نیازمندم (۲۴)

 

تکلیف امروز دوستان عزیزم:

حفظ آیه به همراه ترجمه و کاربرد

 

التماس دعا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد