حافظانِ وحی
حافظانِ وحی

حافظانِ وحی

پرهیز از شهادت دادن به باطل و دوری از کارهای بیهوده

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

جلسه سی و پنجم

وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا﴿۷۲﴾- سوره مبارکه الفرقان

ترجمه: و کسانی‏اند که گواهى دروغ نمی‏دهند و چون بر لغو بگذرند با بزرگوارى می‏گذرند.

 

سلام علیکم

 

معانی لغات:

وَالَّذِینَ: و کسانی که

لَا یَشْهَدُونَ: گواهی نمی دهند، حضور نمی یابند

الزُّورَ: ناحق، باطل

وَإِذَا: و زمانی که

مَرُّوا: بگذرند، عبور کنند

بِاللَّغْوِ: بر(عمل) لغوی

مَرُّوا کِرَامًا: میگذرند بزرگوارانه (و به آن نزدیک نمی شوند)

                

نهمین صفت برجسته عباد الرّحمن احترام و حفظ حقوق دیگران است «آنها کسانى هستند که هرگز شهادت به باطل نمى‏ دهند» (وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ)

- پس دیگر صفت برجسته آنان داشتن هدف مثبت در زندگى است، مى‏ گوید: «و آنها هنگامى که با لغو و بیهودگى بر خورد کنند، بزرگوارانه از کنار آن مى ‏گذرند» (وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا) برگزیده تفسیر نمونه، ج‏3، ص: 352

 

در حقیقت آنها نه در مجلس باطل حضور پیدا مى‏کنند و نه آلوده لغو و بیهودگى مى‏شوند

پس دراین آیه نیز دو صفت بندگان خوب خدا ذکر شده است.

 

- اینکه فرمود: "وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ" دو احتمال وجود دارد که دومی محتمل تر است:

١)اگر مراد از زور، دروغ باشد، کلمه مذکور قائم مقام مفعول مطلق مى‏ باشد و تقدیر کلام چنین مى‏ شود که: بندگان رحمان آنهایى هستند که شهادت به زور نمى ‏دهند.

 

٢)اگر مراد از زور لهو باطل از قبیل غناء و امثال آن باشد، کلمه زور مفعولٌ به، خواهد بود، و معنایش این است که: بندگان رحمان کسانى هستند که در مجالس باطل حاضر نمى ‏شوند.

 

- کلمه "لغو" به معناى هر عمل و گفتارى است که مورد اعتنا نباشد، و هیچ فاید ه‏ اى که غرض عقلا بر آن تعلق گیرد نداشته باشد، و به طورى که گفته‏ اند: شامل تمامى گناهان مى ‏شود. و مراد از "مرور به لغو" گذر کردن به اهل لغو و گناه است در حالى که سر گرم لغو وگناه کردن باشند.

و معناى آیه این است که: بندگان رحمان چون به اهل لغو مى‏ گذرند و آنان را سرگرم لغو مى‏بینند، از ایشان روى مى‏ گردانند، و خود را پاکتر و منزه‏ تر از آن مى‏ دانند که در جمع ایشان در آیند، و با ایشان اختلاط و همنشینى کنند.

- کلمه «شَهِد» دو معنا دارد:

١)حضور یافتن     ٢)خبر و گواهى‏ دادن

 در این آیه هر دو معنا را مى‏ توان استفاده کرد. یعنى‏ آنان نه در مجالس بد حاضر مى‏ شوند و نه بر باطل گواهى‏ مى ‏دهند.

 

- کلمه‏ ى «زور» به معناى‏ کار باطلى‏ است که در قالب حقّ باشد و در تفاسیر به معناى‏ گواهى‏ باطل، دروغ و غنا آمده است. 

- در روایتى‏ از امام صادق(ع) مراد از «زور» در «لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ» غنا شمرده شده است.

- در تفسیر «مجمع البیان» مى‏ خوانیم: مرور با کرامت، آن است که هرگاه ناچار شدند نام چیز زشتى‏ را ببرند، با کنایه نام مى‏ برند. چنانکه در روایتى‏ از امام باقر(ع) مى‏ خوانیم: آنان هرگاه خواستند نام عورت را ببرند، با کنایه از آن نام مى‏برند. البتّه این، یکى‏ از مصادیق رفتار کریمانه است.

 

- امام صادق(ع) فرمود: خداوند بر گوش واجب نمود که از شنیدن هرچه حرام است دورى‏ نماید، سپس این آیه را تلاوت فرمودند: (وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا

- نه تنها انجام گناه حرام است، بلکه شرکت در جلسه ‏ى گناه و شاهد بودن برگناه نیز ممنوع است. 

- هر نوع آگاهى‏ و اطلاع و حضور در صحنه‏ای، ارزش نیست. (لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ) گاهى‏ انزوا و گوشه گیرى‏ از اجتماع، ارزش است.

 

- حاضر نشدن در مجلس گناه و بى‏ اعتنایى‏ به گناهکاران، نوعى‏ نهى‏ از منکر است.

 

- هرگونه لغو در کلام، عمل وآرزو ممنوع است. بندگان خدا، هدف معقول و مفیدى‏ دارند و عمر خود را صرف امور بیهوده نمى ‏کنند.

- در شیوه‏ ى نهى‏ از منکر، همه جا خشونت لازم نیست. (لَا یَشْهَدُونَ ... مَرُّوا)

- نگذاریم فکر بد در روح ما مستقر شود. (مَرُّوا کِرَامًا)

- پیامبر اکرم (صلی الله علیه آله و سلم) فرمود: اعظم الناس قدرا نت ترک ما لا یعنیه. الأمالی للصدوق : ۷۳/۴۱)  ارزشمند ترین انسان‏ها کسی است که کارهای بیهوده را ترک کند.

- امام صادق (علیه السلام) فرمود: ایاک و الدخول فی ما لا یعنیک فتضل.
از ورود به کارهای بی هدف و بیهوده دوری کن که ورود در آن کارها موجب ذلت و خواری تو گردد.

- امیرمومنان علی (علیه السلام) فرمود: من اشتغل بالفضول، فاته من مهمه المعمول.
کسی که خود رابه کارهای زائد و غیر مهم مشغول سازد، کارهای مهم مورد توجه را از دست خواهد داد.

- از دعاهای امام سجاد (علیه السلام) است که عرضه می ‏دارد:وعمرنی ما کان عمری بذله فی طاعتک؛ فاذا کان عمری مرتعا للشیطان فاقبضنی الیک.
خدایا! تا هنگامی که عمرم در راه انجام فرمان تو به کار رود، به من عمرده، و هرگاه چراگاه شیطان گردد، مرا بمیران.در روایت آمده است: در عصر امام سجاد (علیه السلام) در مدینه دلقکی بود که با کارهای بیهوده، مردم را می‏خندانید و گاه اظهار می‏کرد که این مرد (اشاره به امام سجاد (علیه السلام) مرا خسته کرده است، و هر چه سعی کردم نتوانستم او را بخندانم.روزی همین دلقک از پشت سر امام سجاد (علیه السلام) حرکت کرد و عبای آن حضرت را از دوش مبارکش گرفت، امام (علیه السلام) به او اعتنا نکرد.همراهان امام به دنبال او دویدند و عبا را از دستش گرفتند و به محضر امام آوردند.امام سجاد (علیه السلام) پرسید: این شخص کیست؟
عرض کردند: دلقکی از اهالی مدینه است که مردم را به این گونه کارها می‏خنداند.امام سجاد (علیه السلام) فرمود: به او بگویید: ان لله یوما یخسر فیه المبطلون.
خداوند را روزی است (قیامت) که بیهوده کاران در آن روز زیان می‏بینند.

- رسول خدا (صلی الله علیه آله و سلم) فرمود: انسان در قیامت قدم از قدم بر نمی‏دارد مگر این که از او درباره چهار چیز سوال می‏شود: از عمرش که در چه راهی به پایان رسانده؛ از جسدش (یا جوانی اش) که در چه موردی تباه ساخته؛ از اموالش که از کجا به دست آورده و در کجا به مصرف رسانده؛ و از حب ما و خاندان ما.

- امیرمومنان علی (علیه السلام) فرمود:مؤمن ساعات شبانه روزی خود را بر سه بخش تقسیم می‏کند: یک بخش آن را در راه اصلاح معاش زندگی به مصرف می‏رساند؛ بخش دوم را به استراحت و بهره‏گیری از لذت‏های حلال و اندوختن انرژی مصرف می‏نماید؛ و بخش دیگر را صرف مناجات پروردگار و اصلاح بین خود و خدا (خودسازی و به سازی در ابعاد مختلف می‏ کند.
- انسان وقت شناس علاوه بر این که می ‏تواند عالی‏ترین گام ‏ها را برای سعادت آخرت خود بردارد و به درجات عالی معنوی دست یابد در همین دنیا نیز می ‏تواند در عرصه‏ های علم و عمل، به کمال برسد و دارای شخصیت جهانی شده و خدمات ارزنده ‏ای را به بشر عرضه کند.

 

تکلیف امروز دوستان عزیزم:

حفظ آیه به همراه ترجمه و کاربرد

التماس دعا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد