بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
جلسه سی و سوم
وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَامًا﴿۶۷﴾ - سوره مبارکه الفرقان
ترجمه: و کسانى اند که چون انفاق کنند نه ولخرجى مى کنند و نه تنگ مى گیرند و میان این دو [روش] حد وسط را برمى گزینند.
سلام علیکم
معانی لغات:
وَالَّذِینَ: و کسانی که
إِذَا: زمانی که
أَنفَقُوا: انفاق کنند
لَمْ یُسْرِفُوا: اسراف نکنند
وَلَمْ یَقْتُرُوا: و سخت و تنگ نگیرند
وَکَانَ: و باشند(می گیرند)
بَیْنَ ذَلِکَ: میان آن
قَوَامًا: راه میانه
- درادامه ی جلسات ٣٠، ٣١ و ٣٢، در این جلسه به پنجمین صفت ممتاز «عباد الرحمن» که اعتدال و دورى از هر گونه افراط و تفریط در کارها مخصوصا در مسأله انفاق است اشاره می کنیم.
- نکته ی جالب توجه این است که سخن را روى کیفیت انفاق آنان مىبرد(یعنی اصل انفاق کردن را صفت مسلّم و حتمی آنها مى داند) و مىگوید: انفاقى عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت گیرى دارند، نه آن چنان بذل و بخششى کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند، و نه آن چنان سختگیر باشند که دیگران از مواهب آنها بهره نگیرند.
(مانند دستور آیه ی ٢٩ سوره مبارکه اسراء: وَلاَ تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَلاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ)
ترجمه: نه دستت را به گردنت غل و زنجیر کن و بخیل باش و نه کاملاً آن را باز بگذار و ولخرجى و اسراف کن.
- کلمه ی "انفاق"، به معناى بذل مال و صرف آن در رفع حوائج خویشتن و یا دیگران است
- کلمه ی "اسراف"، به معناى بیرون شدن از حد است، اما بیرون شدن از حد اعتدال به طرف زیاده روى، و در خصوص مساله انفاق، زیاده روى و تجاوز از حدى است که رعایت آن حد سزاوار و پسندیده است.
- "قَتْر" به معناى کمتر انفاق کردن است(چنانچه راغب گفته) و کلمات "قتر، إقتار و تقتیر"، هر سه به یک معنا است.
- کلمه ی "قَوام"، به معناى حد وسط و معتدل است(قِوام به معناى مایه قوام هر چیز است. به علامت حرف "ق" در قوام دقت شود).
و جمله ی "بین ذلک"، متعلق است به قَوام، و معنایش این است که: بندگان رحمان انفاق مى کنند و انفاقشان همواره در حد وسط و میان اسراف و إقتار خواهد بود.
- امام رضا(ع) مقدار هزینه و انفاق معتدل را همان مقدار معروفى دانستند که در آیه٢٣٦ سوره بقره آمده: (...عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدْرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ...)
ترجمه: توانگر، در شأن توانمندى خود و تهیدست، در حدّ توان خود، مطابق عُرف پسندیده و شأن خود بدهد.
- امام صادق(ع) فرمودند: بخشش در راه باطل، اسراف است(گرچه کم باشد) و بخل در راه حقّ، اِقتار است.
- در روایت آمده است که امام صادق(ع) مقدارى سنگریزه از زمین برداشتند و مشت خود را بستند و فرمودند: این اِقتار(سختگیرى و بخل ورزیدن) است، سپس مشت دیگرى برداشتند و دست خود را چنان گشودند که همه ى سنگریزه ها به زمین ریخت، آن گاه فرمودند: این اسراف است. بار سوّم مشت دیگرى برداشتند و دست خود را کمى باز کردند به طورى که مقدارى از سنگریزه ها ریخت و مقدارى در دستشان باقى ماند، سپس فرمودند: این، قَوام و اعتدال و حد وسط است.
- انفاق براى عبادالرحمن، یک وظیفه ومسأله ى قطعى است. (إِذَا أَنفَقُوا...) (درادبیات عرب «إِذَا» نشان عملى شدن و «لَو» نشان عملى نشدن است.)
- انسان مالک است، ولى در خرج کردن محدودیّت دارد. (لَمْ یُسْرِفُوا)
- اسراف جایز نیست، حتّى در انفاق. (إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا)
- بندگان خاصّ خداوند، از بخل بدورند. (لَمْ یَقْتُرُوا)
- امّت میانه و وسط، باید برنامه هاى معتدل داشته باشد. (وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَامًا)
چنانچه درآیه ی ١٩ سوره لقمان هم، لقمان به فرزندش نصیحت میکند: وَاقْصِدْ فِی مَشْیِکَ... (ترجمه: در زندگی ات میانه رو باش)
- میانه روى در عبادت و انفاق، ارزش است. (قَوَامًا)
تکلیف امروز دوستان عزیزم:
حفظ آیه به همراه ترجمه و کاربرد
التماس دعا