حافظانِ وحی
حافظانِ وحی

حافظانِ وحی

دعا برای سعه ی صدر و تاثیر کلام

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

جلسه پنجم

قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ﴿۲۵﴾ وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی ﴿۲۶﴾ وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی ﴿۲۷﴾ یَفْقَهُوا قَوْلِی ﴿۲۸﴾ - سوره مبارکه طه

ترجمه: گفت پروردگارا سینه‏ام را گشاده گردان(۲۵) و کارم را براى من آسان ساز(۲۶) و از زبانم گره بگشاى(۲۷) [تا] سخنم را بفهمند(۲۸)

 

سلام علیکم

 

معانی لغات:

قَالَ: گفت(حضرت موسی)

رَبِّ: رب:پروردگارا

اشْرَحْ: بازکن،بگشا

لِی: برای من

صَدْرِی: سینه ام را

وَیَسِّرْ: و آسان کن

لِی: برای من

أَمْرِی: کارم را

وَاحْلُلْ: و بگشا

عُقْدَةً: گره

مِّن: از

لِّسَانِی: زبانم

یَفْقَهُوا: تا بفهمند

قَوْلِی: سخن من را

 

- این آیات از زبان حضرت موسی(ع) در قرآن آمده است. زمانیکه به دستور خدا مامور شد تا بسوی فرعون برود، شانه خالی نکرد و فقط از خدا این چیزها را درخواست نمود.

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی: شرح صدر یعنی چه؟ یعنی سینه باز و سینه باز یعنی روح باز و روح بزرگ. روح بزرگ روحی است که چیزی آن را متلاطم نکند.

- پس هرگاه بخواهیم شرح صدر را معنا کنیم، باید بگوییم کسی که «ظرفیت» لازم را در برخورد با مسائل گوناگون داشته باشد دارای سعۀ صدر می باشد بعنوان مثال: 

١) در مواجهه با قدرت و مقام خود را نبازد. 

٢) در هنگام هجوم مصائب و مشکلات در عرصۀ مدیریت، توان و گنجایش پذیرش سختی ها؛ ناملایمات و رنجها را داشته باشند.

٣) قدرت عصیان علیه باطل و توان تسلیم در برابر حق را دارا باشد.

- فرق حضرت موسی(ع) با حضرت محمد(ص) دراین مورد چیست؟ موسی(ع) از خدا شرح صدر خواست تا خدا به او داد، اما حضرت محمد(ص) هنوز درخواست نکرده بود و خدا به او داد. «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ»

وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی: عقده به معنی گره است. مثلا عروس و داماد را عقد بستند یعنی گره بستند. گره و عقده را از زبانم بردار، یعنی بیانم نرم باشد تاحرف من را بفهمند.

- آسایش و راحتی با گذر از سختی ها امکان پذیر است.

- در قرآن کریم دوازده بار کلمه «عسر» و سی وشش بار کلمه «یسر» درآمده است. یعنی کلمه ی سختی از کلمه ی آسانی کمتر است. 

- موسی(ع) فرمود (وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی)، یعنی (امرم را آسان ساز) که مقصود همان امر رسالت است، و نگفت: رسالتم را تخفیف بده، و خلاصه به دست کم آن قناعت کن، تا اصل رسالت آسانتر شود! بلکه گفت همان امر خطیر و عظیم را با همه دشوارى و خطرش بر من آسان گردان.


- ظرفهای کوچک زود پر می شوند و از دریافت بیشتر محروم می گردند. همچون یک گلدان کوچک که روی طاقچه منزل قرار دارد و وقتی کمی بیشتر آب روی آن می ریزیم نمی تواند جذب کند و آبها بیرون می ریزد و اطراف را کثیف می کند اما یک گلدان بزرگ و با ظرفیت، آب را به خوبی جذب می کند و با آرامش به شاخ و برگهای گل می رساند.

- دوستان! دل و قلب انسان هم ظرف مهمی است. اگر کم ظرفیت باشیم نمی توانیم علم و حکمت و نور، دریافت کنیم و نیز اگر کم ظرفیت باشیم نمی توانیم سلیقه و رفتار اطرافیانمان را تحمل کنیم، زود حوصله مان سر می رود، پرخاش می کنیم و زندگی را بر خود و اطرافیان تلخ می کنیم. 
آری ظرفیت بالا که از آن به «سعۀ صدر» یا «دریا دل بودن» تعبیر می شود، نعمت بزرگی است که هم تحمل انسان را بالا می برد و هم فرصت دریافت علم و حکمت را به انسان می دهد، هم پذیرش و نصیحت را افزایش می دهد.

- برای دریافت شرح صدر و رسیدن به دلی همچون دریا چند کار را انجام دهیم: 
١) تفکر: روزی چند دقیقه فکر کنیم که بسیاری از مسائلی که به خاطر آن ناراحت می شویم خیلی مهم نیستند و می توانیم به راحتی از آنها بگذریم.
٢) تمرین محبت به دیگران و خیرخواهی
٣) تقویت روحیه انتقادپذیری
٤) هم نشینی با افرادی که سعه صدر دارند و بلندنظرند
٥) دعا کنیم که می توانیم از این آیات سوره طه نیز بهره ببریم


- اگر دقت کرده باشید بعضی سخنران ها ابتدای سخنرانیشون این آیاتو میخونن.

 

تکلیف این جلسه دوستای عزیزم:

حفظ آیات به همراه معنی و کاربرد

التماس دعا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد