دعای طلب رهایی از لغزش ها

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
جلسه سوم
     
    رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ ﴿۸﴾ - سوره مبارکه آل عمران

ترجمه: پروردگارا پس از آنکه ما را هدایت کردى دلهایمان را دستخوش انحراف مگردان و از جانب خود رحمتى بر ما ارزانى دار که تو خود بخشایشگرى


سلام علیکم


معانی لغات: 
رَبَّنَا: پروردگار ما
لاَ تُزِغْ: منحرف مگردان
قُلُوبَنَا: قلبهای مارا
بَعْدَ إِذْ: بعداز اینکه(بعد از زمانی که)
هَدَیْتَنَا: هدایت کردی ما را
وَهَبْ لَنَا: و ببخش برما
مِن لَّدُنکَ: از نزد خودت
رَحْمَةً: رحمت
إِنَّکَ أَنتَ: همانا تویی
الْوَهَّابُ: بسیار بخشنده 
            
            
- به علم و دانش خود مغرور نشویم و از خداوند هدایت بخواهیم. (رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا...)
- محور هدایت و گمراهى، قلب و افکار انسانى است. (لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا)
- در خط قرار گرفتن خیلى مهم نیست، از خط خارج نشدن بسیار مهم تر است. (بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا...) 
چه بسیار افرادی که بعد از ایمان آوردن کافر شدند.
              
-بسیارند دانشمندانى که غرور علمى، آنان را از پاى در مى آورد و یا وسوسه هاى شیاطین و هواى نفس آنها را به بیراهه ها می کشاند، اینجا است که باید خود را به خدا سپرد و از او هدایت خواست.
حتى در بعضى از روایات آمده است که شخص پیامبر اسلام (ص) نیز خود را به خدا مى سپرد، و بسیار این دعا را تکرار میکرد.
     
-یکی از دعاهایی که میتونیم توی قنوت بخونیم این آیه مبارکه است.

-درمورد این آیه چند نوع برداشت وجود دارد:

١) منظور این است که «پروردگارا! بعد از آنکه درپرتو مهر و بخشایش خود، ما را به راه خود راه نمودى، لطفت را که به برکت آن دلها شیفته حق مى‏ شود و به راه درست مى‏ رود، از ما باز مدار، تا دلهاى ما به انحراف روى آورد». این درخواست خالصانه، همانند آن جمله مشهور است که: «خدایا! کسانى را که بر ما رحم نمى‏ کنند، بر ما مسلّط مساز!» که مقصود این است که با برداشتن مهر و بخشایشت از ما، رهایمان مساز که گمراه شویم.

روشن است که برداشته‏ شدن مهر و لطف پروردگار و حرمان انسان، به‏جهت کارهاى زشتى است که فرد و یا جامعه ‏اى مرتکب مى ‏شود و آنها را با توبه و بازگشت به حقّ و عدالت، جبران هم نمى‏ کند؛ پس به کیفر طبیعى زشتکاریهایش گرفتار مى‏ شود.

 

٢) برخى این آیه را بدینصورت تفسیر کرده‏ اند: «پروردگارا! تکالیف سخت و طاقت ‏فرسا بر ما مقرّر مفرما که دلهایمان پس از هدایت انحراف جوید.»

 

٣) گروهی نیز گفته ‏اند: «پروردگارا! دلهاى ما را بر پاداش و بخشایش خویش تنگ مساز.» با این بیان، خالصانه از پروردگار خویش مى‏ خواهند که دلهاى آنان را از این پاداش معنوى که گشادگى و حق‏پذیرى است منحرف نسازد و به حق‏ ستیزى و تنگى - که کیفر طبیعى زشتکاریهاست - گرفتار نسازد.

 

٤) پاره ‏اى هم بر این عقیده ‏اند که تفسیر آیه این است که: «پروردگارا! دلهاى ما را از یقین و ایمان منحرف مساز«.

پیداست که این درخواست به‏ معناى آن نیست که اگر مردم باایمان چنین درخواستى نکنند، خداوند آن آفت و انحراف را پدید مى‏ آورد، بلکه، چه بسیار چیزهایى که مى‏ دانیم به ما ارزانى مى‏ دارد، ولى باز هم از او درخواست مى‏ کنیم و چه بسیار چیزهایى که مى‏دانیم به ما نخواهد داد، امّا باز هم از او درخواست مى‏ کنیم، چرا که گاه سود و مصلحت، در خودِ نیایش و درخواست است.



تکلیف این جلسه: حفظ آیه به همراه ترجمه و کاربرد.

التماس دعا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد